Projekty

Twoje zaangażowanie ma znacznie

Projekt „Twoje zaangażowanie ma znaczenie” Akademickiej Sieci Bezpieczeństwa i Równości otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Uniwersytet Rzeszowski
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Szkolenia

Adresaci: osoby studiujące i przygotowujące rozprawy doktorskie.

 

MATERIAŁY DO POBRANIA:
Twoje zaangażowanie ma znaczenie! Materiały dla os. uczestniczących 

  Materiały do wykorzystania na podstawie licencji Creative Common: Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0, która pozwala na rozpowszechnianie i przedstawianie utworu jedynie w celach niekomercyjnych oraz tak długo jak utwory zależne będą również obejmowane tą samą licencją.

 

Moduł 1. Rozumienie języka prawnego jako języka regulaminów i decyzji wydawanych na uczelni w sprawach indywidualnych, w tym podstawy dot. stosowania Kodeksu Postępowania Administracyjnego,

Moduł 2. Wpływ realizacji ustawowych praw na jakość kształcenia i szerzej na zmianę uczelni na lepsze (w tym istota ankietyzacji),

Moduł 3. Postępowania dyscyplinarne w pigułce – za co i dlaczego uczelnia może karać osoby studiujące i przygotowujące rozprawy doktorskie,

Moduł 4. Podstawy prawne i praktyka akademickich działań równościowych i planów równości płci,

Moduł 5. Akademickie instytucje i procedury wsparcia realizacji praw osób studiujących i przygotowujących rozprawy doktorskie (rzecznicy akademiccy, stosowne komisje).

Szkolenia odbyły się:

  • 17 października 2024 r. w Uniwersytecie Rzeszowskim
  • 18 października 2024 r. w Politechnice Rzeszowskiej
  • 23 października 2024 r. w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, w ramach w ramach III Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia
  • 28 października 2024 r. w Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie
  • 29 października 2024 r. w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
  • 5 listopada 2024 r. w AGH w Krakowie

Seminaria

Adresaci: osoby członkowskie samorządów studenckich i doktoranckich, liderzy i liderki kół naukowych i organizacji studenckich, studenccy i doktoranccy liderzy opinii.

Część 1. Samorząd studencki i organizacje akademickie jako organizacje strażnicze

Część 2. Współudział samorządów i organizacji akademickich w kształtowaniu planów równości płci, procedur antydyskryminacyjnych i innych dokumentów strategicznych.

Seminaria odbyły się:

Klauzula RODO

Minister Nauki podjął decyzję o zleceniu ASBiR zadania publicznego pn. „Twoje zaangażowanie ma znaczenie” – zachęcenie i ośmielenie osób studiujących i przygotowujących rozprawy doktorskie do działania w uczelniach wyższych przez podniesienie świadomości prawnej przyznając na jego dofinansowanie dotację w wysokości 36 720 zł. Oferta uzyskała w postępowaniu konkursowym 69 punktów.

Szkolenia i seminaria prowadzone przez ekspertów zajmujących się na co dzień ochroną praw członków społeczności akademickiej, a także przekazujących wiedzę w tym zakresie (w tym w formie szkoleń) mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy na temat praw osób studiujących i przygotowujących rozprawy doktorskie, ale także wsparcie w procesie uzyskiwania przez nie świadomości jak realizacja uprawnień przekłada się na jakość kształcenia, jaki ma wpływ na procesy dziejące się w akademii, jak mogą dbać o swoje interesy w uczelniach wyższych oraz monitorować ich realizację. Korzyści płynące  realizacji zadań projektowych:

  • Zmiana krótkoterminowa: wzrost wiedzy i świadomości w zakresie praw osób studiujących i osób przygotowujących rozprawy doktorskie, wymiana doświadczeń na seminariach międzyuczelnianych;
  • Zmiana długoterminowa: kształtowanie nawyków dotyczących świadomego i aktywnego udziału w życiu publicznym, dbania o realizację praw i obowiązków, a także równe traktowanie.
  • Przygotowane szkolenia będę mogły być wykorzystane ponownie w działaniach prowadzonych przez ASBiR w innych uczelniach wyższych niż zgłoszone do niniejszego konkursu, a opracowane materiały szkoleniowe będą mogły być wykorzystane także przez uczestników.

ASBiR konsekwentnie prowadzi działania na rzecz urzeczywistnienia idei uczelni wyższych jako miejsc inkluzywnych, bezpiecznych i wolnych od dyskryminacji, nierównego traktowania i wszelkich form przemocy, w których przestrzegane są prawa wszystkich członków wspólnoty akademickiej (por. § 6 Statutu ASBiR), dlatego projekt w sposób naturalny wpisuje się w działalność Stowarzyszenia.

Realizacji zadań projektowych podjęli się:

  • Agnieszka Zatyka-Szlachcic, prawniczka, Rzeczniczka Praw Studenta AGH w Krakowie, mediatorka stała przy SO w Krakowie,  członkini ENOHE
  • Artur Lesner radca prawny, Rzecznik Równości AGH w Krakowie, współpracownik Zespołu ds. Planu Równości Płci AGH, członek ENOHE
  • dr Jan Gałkowski, socjolog i etyk, mediator przy SO w Rzeszowie, Rzecznik akademicki Uniwersytetu Rzeszowskiego w latach 2021-2024, członek Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej, członek ENOHE, współautor Planu Równości Płci dla UR na lata 2022-2024.

Interwizja dla osób członkowskich ASBiR

Od kwietnia do czerwca 2024 ASBiR realizował pilotażowy program interwizji dla osób członkowskich. Spotkania moderował Jan Gałkowski (UR), a udział brali m.in. Anna Cybulko (UW) i Bartłomiej Chludziński (UMK) – rzeczniczka i rzecznik akademiccy z największym doświadczeniem w Polsce.

Interwizja jest to niehierarchiczna metoda doradzania i wspierania, która odbywa się w grupie, jest ustrukturyzowana i przebiega w fazach, jest moderowana wewnętrznie i organizowana przez samych uczestników. Celem interwizji jest dostarczanie propozycji rozwiązań z użyciem wielu perspektyw dla konkretnych spraw związanych z obszarem pracy osób uczestniczących.

Interwizja w ASBiR jest formą grupową superwizji koleżeńskiej, służącej przede wszystkim dwóm celom:

• wspólnemu omawianiu zgłaszanych spraw („case’ów”), tak by wzajemnie pomóc sobie w dobraniu metod ich rozwiązywania – osoba zgłaszająca sprawę może wspomóc się doświadczeniem i radami innych osób, 

• wzajemnemu wspieraniu się osób uczestniczących – rzeczniczki i rzecznicy akademiccy pracują często samotnie i w warunkach stresu – wsparcie innych osób rozumiejących ich położenie jest bardzo ważne. 

Scroll to Top